sâmbătă, 2 februarie 2013

Cum construiesc o relatie de incredere


In aceasta dimineata am avut o discutie telefonica cu un prieten   bun care era foarte entuziasmat de ceea ce i se intamplase cu o seara inainte.Si pentru ca era nerabdator sa-mi impartaseasca povestea, l-am ascultat si m-am  transpus in situatia relatata .Nu am sa redau aici detalii ci doar  esenta  discutiei  legata de faptul ca, a intalnit o persoana minunata de care s-a simtit atras, a “rezonat”cu ea  si cu care a reusit timp de cateva ore sa construiasca o relatie de incredere.Frumos, nu- i asa?

Asa cum am mai spus si cu alta ocazie, abilitatile noastre de comunicare sunt cel mai puternic instrument in construirea relatiilor, iar daca ai timp si rabdare construiesti ceva autentic  si de incredere.A avea o relatie de incredere pe termen lung indiferent de persoana cu care interactionezi, fie profesional,  fie in plan personal este unul dintre lucrurile esentiale din viata ta.
O relatie de incredere inseamna mult mai mult decat a placea pe cineva sau a fi placut la randul tau.Probabil ca iti spui ca, desigur , o relatie de incredere fie se formeaza fie nu.Fie te intelegi cu cineva, fie nu.Mai ales daca sperantele, visurile si aspiratiile tale depind de aceasta relatie. Sa stii ca te inseli!
Daca bazele relatiei sunt construite pe valori si convingeri asemanatoare partenerii vor dezvolta  natural si firesc sentimentul de incredere. Asa a facut de fapt si prietenul meu, de aceea era atat de entuziasmat si multumit de experienta traita.

Chimia dintre doi oameni este un mister fascinant si are un efect puternic imediat.Insa exista si situatii cind relatia nu se construieste foarte usor si trebuie sa depui un mic efort pentru a reusi.Abilitatea de a cladi iti va conferi in timp o agerime a mintii, sanse mai mari de a-ti atinge scopurile si increderea de care ai nevoie pentru a realiza orice iti doresti.

De ce sa construim astfel de relatii?
Pai vrei nu vrei, in momentul in care comunici cu cineva construiesti o relatie, fie ca se consuma in acel moment, fie ca va continua pe viitor .Asa ca de ce sa nu fie una productiva, pe termen lung si de care sa se bucure ambii parteneri.Daca vei face acest lucru vei capata o mai mare putere de discernamant si vei crea o relatie suficient de puternica sa tempereze situatiile delicate atunci cind vor aparea in mod inevitabil in viata ta.

Atunci cind alegi sa cladesti o relatie de incredere ,profesional sau personal, de fapt  alegi sa obtii cel mai bun rezultat in urma oricarei situatii sau intrevederi in care esti implicat.Iar aceasta capacitate de a crea relatii iti va creste sansele de izbanda atunci cind esti pus fata in fata cu cineva pe care nu il cunosti si care trebuie sa ia o decizie in legatura cu tine.Spre exemplu, atunci cind iti cauti un loc de munca sau partenerul potrivit pentru o afacere.

Imagineaza-ti ca te afli la un interviu pentru obtinerea locului de munca pe care ti-l doresti. Persoana din fata ta nu o cunosti si o vezi acum pentru prima data. Firesc ca iti doresti sa faci o impresie cat mai buna si sa obtii jobul. Si astfel te afli in fata unei situatii cind va trebui sa alegi: fie sa fii coplesit de emotii si abia sa iti gasesti raspunsurile, fie sa fii increzator si sa incepi sa construiesti folosindu-ti abilitatile de comunicare, o relatie de incredere.

Construirea relatiei  inseamna in esenta o buna comunicare si conexiune emotionala.Dar cum faci acest lucru?

Din experienta mea vreau acum sa iti impartasesc cei mai la indemana pasi pe care ii poti folosi in orice situatie.

Primul pas este sa-l ascultam pe celalalt ce are de spus . Mesajul sau trebuie sa fie receptat de tine clar si fara intreruperi, de aceea atentia ta trebuie sa fie orientata asupra partenerului de discutie suta la suta. Orice factor care ar putea sa te disturbe trebuie inlaturat : telefon, e-mail, alte persoane sau ganduri.

Al doilea pas este sa fii atent la limbajul corporal pe care partenerul de discutie il foloseste. Se spune ca 50% din impresia pe care o lasi unei persoane se bazeaza pe limbajul trupului si pe comportament. Asadar fi atent la felul in care se misca, gesticuleaza si se exprima, tonul si inflexiunile vocii.Observa daca pare increzator, organizat, interesat, speriat, agitat, suparat sau nu se poate concentra pe mesajul pe care doreste sa ti-l transmita.Pentru o comunicare buna raspunsurile tale vor trebui adaptate si oglindite la starea in care se afla partenerul tau. Daca este entuziasmat sa te bucuri alaturi de el, daca este suparat sa empatizezi si sa-l intelegi.In acest fel mesajul pe care il transmiteti amandoi, unul catre celalalt, este clar,”pe aceeasi lungime de unda” si  creeaza conexiunea si sentimentul de incredere.

Pasul al treilea este sa acorzi importanta cuvintelor pe care le folosesti, adica vocabularului.Cuvintele sunt importante in impresia pe care o lasi asupra partenerului de discutie. Prin urmare, este de dorit  sa “imprumutam” din cuvintele pe care el le rosteste.De cele mai multe ori spunem in mintea noastra ca “il plac” sau “nu il plac” pe cel cu care conversam, tocmai prin prisma cuvintelor pe care le exprima.

Apoi tonul vocii tale trebuie adaptat la tonul vocii lui.Daca observi ca vorbeste repede si  cu tonul ridicat e de preferat sa faci la fel iar daca e calm si rosteste cuvintele rar ,atunci sti ce ai de facut.:)

Tot ce ti-am spus pana acum reprezinta acel instrument facil pe care il folosesc zi de zi pentru a reusi sa comunic mai bine cu ceilalti.Ti-l recomand  pentru a reusi sa contruiesti relatii productive cu cei apropiati dar si cu persoanele cu care intri pentru prima data in contact.

Iar acum revin la povestea prietenului meu.In momentul in care a inceput sa-mi povesteasca am intrat in starea lui, am devenit entuziasmata, m-am bucurat de reusita lui, l-am ascultatcu atentie si m-am adaptat la ritmul vocii lui.Si ce credeti ca am facut? Desigur, am creat conexiune si sentimentul placut de incredere.

Te invit si pe tine sa experimentezi si apoi sa-mi spui intr-un comentariu  care au fost pasii pe care i-ai folosit ca sa construiesti o relatie de incredere.

Pe curand!


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More